JAK WYBRAĆ SOK??

Bez-nazwy-1

Karton kuszący wymalowanymi owocami i obiecującą nazwą nie oznacza wcale, że w środku jest sok 🙁 Producenci, którzy zachwalają swoje wyroby jako „naturalne”, często dodają do nich niewiele soku owocowego, za to dużo wody i innych dodatków( cukier, konserwanty,  syrop glukozowo -fruktozowy itp.) Na co zwrócić uwagę, żeby odróżnić prawdziwy sok od aromatyzowanego i barwionego napoju?

Soki, nektary i napoje owocowe sprzedawane są w takich samych butelkach lub kartonach i często mają podobne nazwy. Dlatego trudno je odróżnić. Duże napisy: „pomarańczowy” czy „grejpfrut z delikatnym miąższem” każą nam wierzyć, że to soki najlepszej jakości. Tymczasem okazuje się, że to wcale nie sok, tylko napój lub nektar.

Zgodnie z prawem unijnym, sokiem można nazwać napój zrobiony wyłącznie z owoców lub warzyw bez dodatku wody, cukru i środków chemicznych. Znaczy to tyle, że sok ze sklepu powinien wyglądać, smakować i pachnieć tak jak sok wyciśnięty w domu ze świeżych owoców. O tym, że pijesz właśnie sok, zapewnia umieszczony na opakowaniu napis: „sok 100%.”, a nie nektar czy napój. To bardzo ważne, gdyż w nektarach i napojach znajduje się sok rozcieńczony wodą.

Wyobraźnia producentów, żeby obejść prawo, nie zna granic. Wymyślają różne nazwy, które mogą wprowadzić w błąd. Umieszczają na opakowaniu napis „pomarańczowy”, „jabłkowy”, „pomidorowy”. Pomijając słowo „sok”, ukrywają informację o zawartości opakowania. Powszechnie stosowanym chwytem marketingowym jest też stosowanie określeń: „100 proc. pomarańczy”, „prosto z sadu”, „owoce świata”, „100 proc. smaku” albo samo „jabłko” lub samo „100 %”, które nic nie znaczą.

Duży napis umieszczony na opakowaniu informuje: „żurawina”, więc jesteśmy przekonani, że kupujemy zdrowy sok. W domu okazuje się, że to napój wieloowocowy, którego głównym składnikiem jest woda, a żurawina stanowi tylko 2 proc., ponadto wśród składników wymienia się cukier i dodatki chemiczne. Aby wyprodukować litr soku, potrzeba dwa razy więcej owoców niż do zrobienia litra nektaru, dlatego soki są droższe od nektarów.

Najzdrowsze i najsmaczniejsze są soki mętne, robione ze świeżych owoców i nie poddane pasteryzacji (np. jednodniowe). Większość dostępnych na rynku soków produkuje się z koncentratów (najpierw z owoców wyciska się sok, następnie odparowuje się z niego wodę). Zwykle od soku oddziela się tez miąższ i aromat. Ale w dalszej fazie produkcji sok zagęszczony rozcieńcza się taką ilością wody, jaka została odparowana. Dzięki temu w soku jest niemal tyle samo substancji rozpuszczalnych (cukrów, kwasów organicznych, witamin i minerałów), co w świeżych owocach. Z powrotem dodaje się też naturalny aromat oddzielony w czasie zagęszczania, a do niektórych soków również miazgę i cząstki owoców. Taka technologia umożliwia produkowanie soków z owoców sezonowych czy egzotycznych przez cały rok i daleko od miejsca, gdzie rosną. Specjaliści przekonują, że sok odtworzony odpowiada świeżemu przynajmniej średniej jakości. Pod warunkiem, że jest zrobiony zgodnie z obowiązującymi normami.

Sok powinien zawierać 85-100 proc. zdrowych, dojrzałych, świeżych lub schłodzonych owoców (warzyw). Do soków owocowych (z wyjątkiem soku z gruszek i winogron) producent może dodać trochę cukru albo innych, ściśle określonych naturalnych substancji słodzących (syrop glukozowy, fruktoza), by złagodzić ich kwaśny smak. Jeśli dodatek cukru nie przekracza 15 g/l, producent nie musi deklarować tego na opakowaniu (sok uważany jest za niesłodzony). Ale gdy jest go więcej, należy podać informację, że sok jest słodzony („z dodatkiem cukru”), przy czym ilość cukru nie powinna przekraczać 150 g/l. Zgodnie z normą do niektórych soków dodaje się kwasek cytrynowy (do 3 g/l). Ale do soku nie wolno jednocześnie dodać cukru i substancji zakwaszających. Soki warzywne można doprawić cukrem lub miodem i/lub solą, ziołami oraz kwaskiem cytrynowym.

Wszystkie soki mogą być wzbogacane witaminami (np. C, beta-karoten) i minerałami (np. wapń, potas, magnez). Zabronione natomiast jest dodawanie sztucznych aromatów, barwników i konserwantów.

Jednak należy pamiętać im mniej cukru tym lepiej i tego nie trzeba tłumaczyć. 🙂

 Nie wszyscy zdają sobie sprawę ze szkodliwości syropu glukozowo fruktozowego. To właśnie syrop glukozowo-fruktozowy może być przyczyną epidemii otyłości w USA. Beata Pawlikowska z radością zwróciła uwagę na Facebooku, że właśnie po raz pierwszy ogłoszono to publicznie w Stanach. Jest się z czego cieszyć, bo eksperci ostrzegają od lat, że otyłość to tylko jedno z zagrożeń, jakie niesie ze sobą ten syrop.

Syrop jest praktycznie we wszystkich produktach słodzonych. W większości zastąpił cukier. Stosowany jest również zamiennie, ale są też produkty, jak desery i słodkie produkty mleczne, w których znajdziemy oba te składniki. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że jedząc np. jogurt, w którego składzie nie ma cukru, je tak naprawdę jogurt z cukrem, tyle że w formie syropu. I tym samym nieświadomie je puste kalorie. 🙁

Nadwaga i otyłość to jednak nie jedyny problem. Syrop glukozowo-fruktozowy, tak samo jak nadmiar cukru prostego może doprowadzić np. do cukrzycy, podwyższonego ciśnienia krwi, stanów zapalnych organizmu, zwiększonego ryzyka nowotworów i problemów z sercem. Zatem uważajcie na trucizny, na szczęście są jednak produkty pozbawione tego składnika. Jedyne wyjście – CZYTAJCIE SKŁAD PRODUKTÓW !

Polecamy soki Fortuna Nowa Karotka – producent informuje, że sok nie jest słodzony i nie zawiera syropu. Podobnie z sokami Tarczyn. To tylko sugestia 🙂

Źródło: poradnikzdrowie.pl  i natemat.pl

3 Comments

  1. U nas w klubie używamy soków firmy Hortex lub własnoręcznie wyciskanych ze świeżych owoców. Wtedy mamy pewność, że wszystko smakuje jak należy 😉

  2. Artykuł tłumaczy wszystkie aspekty, które musimy brać pod uwagę. Choć wiele osób wie, iż najzdrowszy sok to ten wyciśnięty przez samego siebie, to często idziemy na skróty kupując gotowy. Teraz przynajmniej będziemy wiedzieć na co patrzeć przy wyborze soku. Pozdrawiamy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *