PYSZNE RYBKI – JAK JE PRZYRZĄDZIĆ?

ryby

Pyszne i zdrowe mięso ryb można przygotowywać na wiele sposobów: gotować w całości, w dzwonkach, piec, smażyć albo spożywać na zimno

Jak przyrządzić ryby, żeby były najzdrowsze? Najlepiej ugotować je na parze, udusić, upiec na grillu lub w piekarniku (np. w folii) albo usmażyć na patelni grillowej na odrobinie tłuszczu. Tak przyrządzone ryby są soczyste i aromatyczne, lekkostrawne i zachowują wszystkie składniki odżywcze.

Gotowanie

Rybę można ugotować w całości, dzwonkach, w postaci roladek lub filetów.

Całą rybę gotuje się grzbietem do góry na małym ogniu, żeby się nie rozpadła, temperatura wody nie powinna przekroczyć 80°C. Z kolei rybę w kawałkach powinno się gotować na dużym ogniu, wtedy jest bardziej jędrna.

 Ryby morskie zyskują na smaku, gdy gotuje się je w intensywnych wywarach warzywnych z dodatkiem przypraw ziołowych, octu winnego lub soku z cytryny w proporcji łyżeczka octu (soku) na litr wody.

Do ryby ugotowanej pasują sosy gorące (np. holenderski, pieczarkowy, cytrynowy, kaparowy) lub zimne (tatarski, musztardowy, cumberland).

Pieczenie

 Piec można zarówno filety, jak i całą rybę – znakomicie smakuje faszerowana świeżymi ziołami, pieczarkami lub masą rybną. Ryba pieczona dobrze komponuje się z sosem czosnkowym, majonezowym, kaparowym, ostrym pomidorowym oraz z ziołowym masłem. Można też przyrządzić potrawę będącą połączeniem filetów i zmielonej masy rybnej – tymbaliki, babki, zrazy zawijane.

Ryby nadają się na pulpety, pieczeń, medaliony oraz do pizzy i zapiekanek.

Grillowanie

Ryby można grillować w całości albo w postaci filetów, ale ze skórą (skóra ochroni rybę przed rozpadaniem). Większe filety, np. łososia, można wcześniej zamarynować (w oliwie, soku z cytryny lub pomarańczy i ulubionych świeżych ziołach).Ryb lepiej nie grillować bezpośrednio na ruszcie, lepiej użyć folii aluminiowej albo specjalnej siatki do grillowania ryb. Jeśli grillujemy filety, nie trzeba ich obracać na drugą stronę.

Smak grillowanej ryby podkreśli dodatek soku z cytryny, odrobina masła lub dobrej jakości oliwy.

Ryby można jeść na surowo

Surową rybę można jeść nie tylko w postaci sushi – świetnie smakuje tatar z surowego łososia lub pstrąga. Warunek: ryba musi być jak najświeższa.

Smażenie

Smażone, a zwłaszcza panierowane, są bardziej kaloryczne i ciężko strawne (60–70 proc. tłuszczu przechodzi z patelni do ryby). Jeśli już chcesz tak przyrządzić rybę, rób to na oliwie lub oleju rzepakowym, dobrze rozgrzanym – wtedy ryba wchłonie mniej tłuszczu.

Jak pozbyć się zapachu ryb?

Ryby morskie, zwłaszcza śledzie, mają charakterystyczny ostry zapach, którego można się pozbyć:

  • umytą rybę skrop sokiem z cytryny, wstaw na godzinę do lodówki
  • mocz rybę 2 godziny w mleku
  • natrzyj surową rybę ziołami albo obłóż pokrojoną cytryną, selerem lub natką pietruszki i wstaw do lodówki na 1–2 godziny.

Jakie zioła pasują do ryb?

Z rybami komponuje się tymianek, rozmaryn, estragon, kolendra, majeranek, koperek, czosnek i natka pietruszki.

Źródło:poradnikzdrowie.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *