TARCZYCA I DIETA

tarczycaidieta

Olej kokosowy na tarczycę? Ten niewielki narząd jest odpowiedzialny za wytwarzanie najważniejszych hormonów regulujących metabolizm – triójjodotyroniny (T3) oraz, bardziej aktywnej tyroksyny (T4).

Zaburzania dotyczące tarczycy należą do jednych z najczęstszych chorób układu hormonalnego. Co piąta osoba w Polsce przebyła, bądź cierpi na chorobę tego gruczołu. Najczęściej jest to niedoczynność tarczycy, która dotyczy 2% populacji polskiej.

Czasami objawy choroby tarczycy są nieuchwytne. Mogą o tym świadczyć, takie początkowe objawy jak:

  • osoba taka wydaje się tylko trochę bardziej ospała niż zwykle
  • ma zmniejszoną ilość energii
  • jej włosy i paznokcie są osłabione
  • tyje i czuje się napuchnięta

Zwykle zrzuca się winę na stres lub nadmierne obciążenie obowiązkami. Jednak powinien być to sygnał, że należy się przebadać. Badanie jest wykonane z krwi, a wyniki są na następny dzień. Niedoczynność tarczycy dotyka aż 200 milionów osób na świecie, a jedynie 20% z nich jest właściwie leczonych.

Najważniejszą funkcją hormonów tarczycy jest regulacja przemian energetycznych. Wpływają one na metabolizm białek, tłuszczy oraz cukrów, przyspieszając przemianę materii. Prawidłowe wydzielanie hormonów tarczycy ma więc kluczowy wpływ na zachowanie równowagi naszego organizmu, zwanej homeostazą

Olej kokosowy składa się w 60% z średnio łańcuchowych kwasów tłuszczowych(MCT). Zawierają one 8-10 cząsteczek węgla w swojej strukturze, a droga ich przemian w organizmie jest nieco inna niż w przypadku innych kwasów tłuszczowych, o długim łańcuchu (LCT), posiadających powyżej 12 atomów węgla. MCT nie wymagają wstępnej „obróbki”, ponieważ mają krótki łańcuch węglowy, zatem od razu są zużywane przez wątrobę do produkcji energii.

Odwrotnie – LCT, ponieważ wymagają dodatkowej pracy przed włączeniem ich do przemian metabolicznych, są odkładane w tkance tłuszczowej. Dodatkowo spożywanie MCT pobudza termogenezę, a wytwarzanie ciepła związane jest z większym zużyciem energii. Dlatego olej kokosowy naturalnie przyspiesza przemianę materii i zwiększa ilość spalanych kalorii. Ponadto, co stwierdziła grupa naukowców z Japonii, MCT zmniejszają odkładanie się tłuszczów w tkance tłuszczowej.

Pierwiastki, które szkodzą tarczycy

Nie bez wpływu na tarczycę pozostają niektóre pierwiastki, stanowiące elementy naszej diety oraz zanieczyszczenia środowiska. Wśród nich wymienia się nadmiar wapnia w diecie oraz fluoru. Ich negatywny wpływ na ów narząd polega na zaburzaniu wykorzystywania jodu.

Ponadto nadmierna ilość fluoru, który znajduje się nie tylko w paście do zębów ale również w wodzie pitnej, prowadzi do rozwoju fluorozy, która jest najbardziej widoczna jako nieodwracalne odbarwienia na powierzchni zębów

Kadm, kobalt oraz lit i inne metale ciężkie również zaburzają funkcję tarczycy poprzez zakłócenie wykorzystywania jodu i zmniejszanie produkcji hormonów.

Natomiast rtęć, ogólnie uważana za toksyczną również nie pozostaje bez wpływu na tarczycę. Ma to szczególne znaczenie w okresie rozwoju płodowego, gdzie narażenie na rtęć może prowadzić do zaburzenia rozwoju mózgu.

Dzieje się tak, ponieważ wypiera ona selen, zmniejszając jego dostępność dla naszego organizmu. Selen, który jest silnym antyoksydantem ma bowiem ochronny wpływ na tarczycę, gdyż chroni przed jej uszkodzeniem przez wolne rodniki, oraz bierze udział w konwersji hormonów tarczycy. Jest bowiem składnikiem dejodynazy, enzymu odpowiedzialnego za tą przemianę.

Jak zadbać o zdrowie tarczycy?

Pamiętaj o dostarczeniu sobie odpowiedniej ilości jodu. Optymalna ilość dla osoby dorosłej to 150µg/dzień. Bogate w jod są ryby morskie (dorsz, mintaj), oraz sery i produkty mleczne. Przykładowo w 100g dorsza znajduje się aż 110µg jodu, zatem potrzebujesz niewiele ponad 135g by zapewnić sobie dzienną dawkę. Wymaganą ilość zapewnia również 375g makreli wędzonej, lub 154g mintaja. Jodowanie soli kuchennej przyczyniło się do zmniejszenia występowania wola tarczycy. Już 6,5g dziennie pokryłoby całkowicie Twoje zapotrzebowanie (zawartość jodu 2293µg/100g). Jednak pamiętaj – nadmiar soli związany jest z rozwojem nadciśnienia, zatem zbytnie solenie potraw jest niewskazane. W niektórych stanach fizjologicznych, np. w ciąży i w trakcie karmienia piersią Twoje zapotrzebowanie się zwiększa aż do 175 µg/dzień.

Zadbaj o właściwą ilość kwasów tłuszczowych w diecie, przede wszystkim niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Nie potrafimy ich bowiem syntetyzować, dlatego musimy je sobie dostarczać wraz z pożywieniem. Tłuszcze dają poczucie sytości na dłużej. Okazuje się też, że to nie tłuszcze, a cukry są odpowiedzialne za tak częste występowanie otyłości. Źródłem „dobrych” tłuszczy są orzechy (przede wszystkim laskowe i migdały), które zawierają również jod. Pamiętaj też o oleju kokosowym – zawarte w nim MCT naturalnie pobudzają metabolizm i pomagają utrzymać prawidłową masę ciała… a nawet zrzucić zbędne kilogramy!

Rusz się! Bez względu na to jak się odżywiamy, nic nie pomaga w utrzymywaniu prawidłowej wagi jak aktywność fizyczna. Ponadto polepsza ona funkcjonowanie mózgu, i ma ochronne działanie przed wieloma chorobami – nadciśnieniem, cukrzycą oraz nowotworami. W trakcie wysiłku fizycznego wydzielane są też endorfiny, które mają pozytywny wpływ na nastrój.

Suplementacja witamin jest bardzo ważna. Witaminy C i E mają właściwości antyoksydacyjne, zatem chronią komórki przed uszkodzeniami wywołanymi wolnymi rodnikami. Dotyczy to nie tylko tarczycy, ale wszystkich innych tkanek. Witamina A współdziała z hormonami tarczycy, umożliwiając prawidłowy rozwój mózgu u płodu, dlatego również w ciąży ważna jest jej odpowiednia ilość (gdyż nadmiar jest dla niego toksyczny). W niedoczynności tarczycy wymagana jest większa ilość β-karotenu(prowitaminy A), ponieważ niedobór jej hormonów upośledza wytwarzanie aktywnej formy witaminy A. Inne witaminy – D, K oraz z grupy B są nie mniej ważne!

Uwzględnij w swojej diecie produkty z istotnymi dla tarczycy mikroelementami – cynkiem oraz selenem. Selen jest bardzo ważny dla konwersji hormonów tarczycy w jej aktywną formę – tyroksynę.

Tych produktów nie może zabraknąć w twojej diecie:

  • olej kokosowy
  • müsli
  • jogurt naturalny
  • miód
  • rzeżucha
  • pomidory
  • kukurydza
  • kapusta
  • orzechy
  • kiełki pszenicy
  • owoce morza
  • jarmuż
  • szpinak
  • dynia, marchew
  • papryka świeża
  • słonecznik
  • buraki
  • soja
  • kasze
  • ryby morskie

 źródło:K.Gurbacka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *